Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8–17 lat. Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki.
Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka oraz prowadzoną równolegle terapię poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie.
Głównym elementem programu terapeutycznego są praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik zawiera formularze wykorzystywane przez terapeutę oraz przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, a także wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji.
EdukacjaMedyczna.pl jest patronem medialnym książek:
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. Podręcznik terapeuty
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. Poradnik pacjenta
Niniejszy podręcznik terapeuty to nieoceniona pomoc dla każdego psychoterapeuty, dla którego wartością jest prowadzenie terapii o skuteczności popartej danymi naukowymi. Jest to kolejny z serii protokołów terapii, które stanowiły podstawę badań nad skutecznością. Mogą, a nawet powinni odnieść się do niego z ufnością zarówno psychoterapeuci początkujący, jak i eksperci.
dr n. med. Agnieszka Popiel, psychiatra, psychoterapeuta i superwizor PTTPB, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
Terapia poznawczo-behawioralna jest opartą na dowodach naukowych metodą leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, nierzadko spotykanego w praktyce psychologów i psychiatrów dziecięcych. Dotychczas brakowało jednak w polskiej literaturze przedmiotu publikacji opisujących protokół terapeutyczny stosowany w leczeniu tego zaburzenia u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Niniejszy komplet, to jest podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta, opracowany przez wybitnych znawców tematu, wypełnia tę lukę. Zawiera niezwykle cenne praktyczne wskazówki pomagające skutecznie przeprowadzić psychoedukację dziecka i jego rodziców oraz zaangażować ich w niełatwy proces leczenia.
Olga Olszewska psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta i superwizor dydaktyk PTTPB
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne u starszych dzieci i nastolatków bywa wyzwaniem terapeutycznym. Z jednej strony konieczne jest, by pacjent był zmotywowany do leczenia i wykonywał zadania pomiędzy sesjami. Z drugiej zaś strony należy skłonić rodziców do zaangażowania się w terapię tak, by wspierali swoje dziecko w leczeniu, nie odbierając mu jednocześnie jego autonomii. John Piacentini, Audra Langley i Tami Roblek dość skutecznie zmierzyli się z tymi problemami. Spora część ich programu terapeutycznego jest przeznaczona do pracy z samym dzieckiem czy nastolatkiem. To przede wszystkim na młodym pacjencie ciąży obowiązek wykonywania zadań na sesjach i pomiędzy nimi. To on decyduje pod koniec każdej sesji, ile o swojej terapii powiedzieć rodzicom oraz o jaki rodzaj pomocy ich poprosić. Zdecydowanie do polecania w pracy „na pierwszej linii psychoterapii”.
dr n. med. Artur Kołakowski specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor
- Tagi:
- ,
- gwp,
- edukacjamedyczna.pl,
- terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. podręcznik terapeuty,
- terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. poradnik pacjenta
Autor/autorzy opracowania:
- Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne